Πρόσω ολοταχώς από τους «Greeks» για παραγγελίες νεότευκτων

20 hours ago 8

Επενδύσεις σε νέες παραγγελίες πλοίων -αξίας άνω των 2,2 δισ. δολαρίων- έβαλαν το τελευταίο δεκαήμερο οι Έλληνες εφοπλιστές. Οι «Greeks» εστιάζουν στα δεξαμενόπλοια, τα LNG carriers και τα feeder containerships, ενώ δεν καταγράφηκαν επενδύσεις σε νέα bulk carriers.

Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η Chios Navigation της οικογένειας Καρούση ανέθεσε στο κινεζικό ναυπηγείο China Merchants Jinling Shipyard την κατασκευή δύο containerships 1.800 TEUs, με παράδοση το 2028.

Στο πλαίσιο της σύμβασης ναυπήγησης έχουν συμφωνηθεί επιλογές για δύο επιπλέον πλοία.

Το κόστος της επένδυσης συμπεριλαμβανομένων και των option ξεπερνά τα 120 εκατ. δολάρια συνολικά.

Επίσης, την περασμένη εβδομάδα, η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Latsco, συμφερόντων Πάρι Κασιδόκωστα Λάτση, υπέγραψε σύμβαση με το κινεζικό ναυπηγείο Huangpu Wenchong για τη ναυπήγηση δύο feeder containerships 1.900 TEUs το καθένα, συνολικής αξίας 62 εκατ. δολαρίων.

Αλλά και η Evalend Shipping ανέθεσε στη νοτιοκορεατική HD Hyundai Samho την κατασκευή δύο δεξαμενόπλοιων suezmax, με παράδοση το 2028.

Τα δύο πλοία, χωρητικότητας 158.000 dwt και εξοπλισμένα με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων, κοστίζουν 89 εκατ. δολάρια το καθένα.

Εν τω μεταξύ, η Capital του Ευάγγελου Μαρινάκη άσκησε το δικαίωμα προαίρεσης για ένα πολύ μεγάλο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου, το οποίο είχε συμπεριληφθεί σε μια σταθερή παραγγελία που υπογράφηκε τον Μάρτιο για δύο VLCCs, αξίας 125 εκατ. δολαρίων (duel fuel).

Η σύμβαση για τη νέα κατασκευή υπογράφηκε με τη νοτιοκορεατική ναυπηγική εταιρεία Hanwha Ocean, με το τελευταίο πλοίο να έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2027.

Ο κ. Μαρινάκης καταγράφεται να έχει προχωρήσει και σε παραγγελία για δύο συν δύο LNG carriers, συνολικής αξίας 1 δισ. δολαρίων.

Τα πλοία, χωρητικότητας 180.000 κ.μ., θα κατασκευαστούν από τη θυγατρική της KSOE, HD
Hyundai Samho, με παράδοση προγραμματισμένη για το 2028. \

Αλλά και η Tsakos Energy Navigation του δρος Νίκου Τσάκου, μετά το μεγάλο deal με τη συμφωνία για τα εννέα shuttle DP suezmaxes αξίας 1,3 δισ. δολαρίων, είναι σύμφωνα με πληροφορίες πολύ κοντά σε συμφωνία για τη ναυπήγηση έως τεσσάρων σούπερ τάνκερ (VLCCs).

To κόστος κατασκευής αυτών των πλοίων είναι περίπου στα 125 εκατ. δολάρια το ένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Xclusiv.

Επίσης και η Alberta Shipmanagement της οικογένειας Ιγγλέση, σύμφωνα με την τελευταία αναφορά της Xclusiv φέρεται να έχει συμφωνήσει για τη ναυπήγηση δύο VLCCs στην Ιαπωνία, αξίας 250 εκατ. δολαρίων συνολικά.

Η αγορά

Με τους Έλληνες εφοπλιστές να εστιάζουν στα δεξαμενόπλοια, οι αναλυτές της Breakwave επισημαίνουν ότι η αγορά ανακάμπτει μετά από μια μακρά περίοδο αστάθειας των ναύλων, καθώς η προσφορά νεότευκτων πλοίων μειώνεται, ενώ η ζήτηση πετρελαίου παραμένει υψηλή, σε συνάρτηση με την παγκόσμια οικονομία.

Το ιστορικά χαμηλό επίπεδο παραγγελιών, σε συνδυασμό με τις ευνοϊκές αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα, αναμένεται να συνεχίσει να υποστηρίζει την αυξημένη αστάθεια των ναύλων spot, η οποία, σε συνδυασμό με τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές αναταραχές, αναμένεται να διατηρήσει σε καλά επίπεδα τα ναύλα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

Η αγορά των VLCCs εισέρχεται σε φάση ομαλοποίησης μετά τη σημαντική συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ιράν και Ισραήλ.

Είναι κρίσιμο το γεγονός ότι τα Στενά του Ορμούζ παραμένουν ανοιχτά, με τα τελευταία δεδομένα παρακολούθησης AIS να δείχνουν σαφή αύξηση στις κινήσεις των πλοίων,  σηματοδοτώντας βελτίωση της εμπιστοσύνης και της επιχειρησιακής συνέχειας μέσω αυτού του στρατηγικού σημείου για τη θαλάσσια μεταφορά πετρελαίου.

Προηγουμένως και πριν από τις έντονες μάχες, οι ναυτιλιακές είχαν εκτρέψει το τονάζ ή είχαν αναστείλει τις δραστηριότητές τους εν αναμονή περαιτέρω κλιμάκωσης.

Ωστόσο, αυτή η διστακτικότητα τώρα υποχωρεί. Οι τιμές προς τα ανατολικά, που είχαν φτάσει σε τριψήφια επίπεδα, τελικά μειώθηκαν κατά περίπου 50% σχεδόν εν μία νυκτί, αντανακλώντας τη χαλάρωση του περιφερειακού κινδύνου και τη μειωμένη ζήτηση για το δεύτερο μισό του Ιουλίου.

Στην αγορά της Δυτικής Αφρικής, οι τιμές επίσης προσαρμόζονται προς τα κάτω, αν και η πτώση είναι λιγότερο έντονη.

Η τάση των τιμών VLCCs αναμένεται να διαμορφωθεί από έναν συνδυασμό αναπροσαρμογής των κινδύνων λόγω της ειρήνης, των πολιτικών παραγωγής του ΟΠΕΚ+ και της ομαλοποίησης των τιμών μετά τα υψηλά επίπεδα που προκλήθηκαν από κερδοσκοπικές κινήσεις.

Η ζήτηση πετρελαίου

Όπως σημειώνει η Breakwave, είναι ενδιαφέρον ότι προς το τέλος του Ιουνίου και παρά την τυπική εποχικότητα του καλοκαιριού που συνήθως μειώνει τη ζήτηση πετρελαίου, στην Ασία έφτασε σε σχετικά υψηλά επίπεδα.

Την ίδια στιγμή, οι τιμές του πετρελαίου πέφτουν απότομα αλλά σταθεροποιούνται πάνω από τα επίπεδα πριν από την επίθεση.

Ωστόσο, παρά τη ραγδαία πτώση, οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν πάνω από τα επίπεδα που είχαν πριν από τη στρατιωτική σύγκρουση στο Ιράν.

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-