Κικίλιας: Νέο ΠΔ για προσβασιμότητα ΑμεΑ και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα στην ακτοπλοΐα

23 hours ago 8

Το ΥΝΑΝΠ με τους αρμόδιους φορείς έχει δουλέψει το Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) που θα κατατεθεί το φθινόπωρο και αφορά σε τροποποιήσεις των ΠΔ του 2011 και του 2001 για τα συμβατικά πλοία και για τα ταχύπλοα αντίστοιχα, στο πλαίσιο της συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, δήλωσε την Τετάρτη ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

«Στόχος μας είναι μια πιο φιλική και πιο συμπεριληπτική ακτοπλοΐα, σε ό,τι έχει να κάνει με τους ανθρώπους αυτούς, αλλά και τα λιμάνια μας», σημείωσε ο Βασίλης Κικίλιας, μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.ΑμεΑ), Ιωάννη Βαρδακαστάνη, και τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο.

Ο υπουργός γνωστοποίησε ότι το σχετικό σχέδιο ΠΔ βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας και θα αποτελέσει τη βάση για την εφαρμογή υποχρεωτικών κανόνων προσβασιμότητας στα επιβατηγά πλοία. Η κατάρτισή του βασίζεται στις κατευθυντήριες γραμμές του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ.

Οι παρεμβάσεις

Το νέο ΠΔ θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις εξής παρεμβάσεις:

  • Ράμπες με μέγιστη κλίση 5% για ασφαλή μετακίνηση αμαξιδίων.
  • Ανελκυστήρες κατάλληλων διαστάσεων με ηχητικές/οπτικές ενδείξεις.
  • Αναβατόρια όπου δεν είναι εφικτή η τοποθέτηση ανελκυστήρα.
  • WC με σήμανση, χειρολαβές και σύστημα κλήσης βοήθειας.
  • Καμπίνες με ελεύθερο κύκλο στροφής και ειδικές κλίνες.
  • Θέσεις επιβατών και οχημάτων με σαφές ποσοστό για άτομα μειωμένης κινητικότητας.
  • Έντονη χρωματική αντίθεση στις πόρτες, ακμές και σκάλες για άτομα με προβλήματα όρασης.

«Δεν υπάρχει άπλετος χρόνος στο μέλλον για να αφήνουμε κάτι τέτοιο να συνεχίζει να υφίσταται, όπως υφίσταται τώρα», ανέφερε ο κ. Κικίλιας, διευκρινίζοντας ότι έχουν ήδη δοθεί συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα στις υπηρεσίες του Υπουργείου.

Επιπλέον, προανήγγειλε τη διεύρυνση της διαβούλευσης και με την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί τα τουριστικά πλοία, τα ημερόπλοια και τα ferry boats στα πορθμεία, σημειώνοντας ότι, παρά τις τεχνικές δυσκολίες στις συγκεκριμένες κατηγορίες, «σε κάθε περίπτωση, πρέπει να σκεφτόμαστε πάντα και πρώτα απ’ όλα ότι πρέπει να προσεγγίζουμε και να συμπεριφερόμαστε σε αυτούς τους ανθρώπους με σεβασμό, επαγγελματισμό και αγάπη».

«Εμείς στην Ε.Σ.ΑμεΑ, θα εργαστούμε σοβαρά, υπεύθυνα, με βάση την κοινή λογική, για τη διαμόρφωση των προδιαγραφών, των εποπτικών και λεκτικών διαδικασιών, έτσι ώστε να πετύχουμε το στόχο μας τόσο για τους κατοίκους, όσο και για αυτούς που μας επισκέπτονται», δήλωσε από την πλευρά του ο Ιωάννης Βαρδακαστάνης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία.

Όπως τόνισε, «η η προσβασιμότητα είναι υπόθεση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και, πρωτίστως, πρέπει να αφορά στους ανθρώπους που ζουν στη χώρα, στους ανθρώπους που ταξιδεύουν όλον τον χρόνο, κυρίως από τα νησιά στην ηπειρωτική Ελλάδα. Σε αυτή τη βάση, μπορούμε να προσφέρουμε και στους επισκέπτες μας ένα προσβάσιμο, συμπεριληπτικό περιβάλλον και στην ακτοπλοΐα».

Με τη σειρά του, ο Διονύσης Θεοδωράτος, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, επισήμανε πως «έχουν γίνει τεράστιες προσπάθειες τα τελευταία χρόνια και ήδη έχουν ξεκινήσει από τον προηγούμενο χειμώνα και εκπαιδεύονται τα πληρώματα ορισμένων πλοίων από την Ε.Σ.ΑμεΑ, για να μπορέσουν να προσφέρουν αναβαθμισμένες υπηρεσίες στους συνανθρώπους μας που τις χρειάζονται.

Εκτός από την προσαρμογή του πλοίου, παίζει πολύ μεγάλο ρόλο και η προσαρμογή των λιμένων, ώστε να γίνουν και αυτά φιλικά προς τους επιβάτες και ειδικότερα, στα άτομα με αναπηρία. Αν και πολλά, πλέον, πλοία της ακτοπλοΐας, τα μεγάλα, παρέχουν τις δυνατότητες να κινούνται με αξιοπρέπεια και ευκολία οι άνθρωποι που έχουν αναπηρία.

Νομίζω ότι πάμε να καλυτερεύσουμε ακόμη περαιτέρω την κατάσταση και σε συνδυασμό με τα λιμάνια, να έχουμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα».

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-